Kenapa Ubat Nyamuk Dipanggil Ubat Nyamuk?

Salam..Selalu kita dengar kan kawan-kawan kalau nak bunuh serangga atau apa-apa sahaja binatang kita akan bagi diorang racun..contohnya racun serangga, racun tikus, racun lipas dan sebagainya..Tapi kenapa ye selalu kita panggil ubat nyamuk..bukan racun nyamuk..

Yang sebenarnya, semua nyamuk kat atas dunia ni menghidap penyakit..sindrom yang melanda mereka membuatkan mereka mengalami sakit kekurangan darah..sebab itulah depa ni suka sangat menghisap darah..dan mereka juga selalu meminta tolong dengan menjerit "help!! help!!" tetapi disebabkan saiz mereka yang begitu kecil dan desibel bunyi yang dikeluarkan sangat rendah..kita tak dapat mendengar mereka..kalo dengar pun bunyinya tak jelas..bunyi macam "nyett...nyett.." aje..

Kenyangnya dia

Oleh yang sebab itulah, manusia harus memberi ubat nyamuk kepada para nyamuk ini..bukan untuk membunuh, tapi nak selamatkan diorang..selepas mereka mendapat ubat dan menyedut asap2 ubat nyamuk itu..mereka tidak akan menghisap darah lagi sebab diorang dah sihat malah terus terlena dibuai mimpi-mimpi indah..

Tapi kalo telebih bagi ubat, diorang jadi dengki pulak..bile dah dengki diorang pun nak buat manusia dengki..maka diorang hantar virus dengki (dalam bahasa nyamuk=denggi) kepada manusia..maka berhati-hatilah wahai manusia sekalian..


0 comments to "Kenapa Ubat Nyamuk Dipanggil Ubat Nyamuk?"

Post a Comment

(C) All Rights Reserved. Angin Malam | Free blogger templates Designed by SkinPress.com. Sponsored by: Premium Templates | Premium Themes. Distributed by: blog template

Powered by Blogger.

Followers

My Blog List

Web hosting for webmasters